OV ellende

Door Theo op woensdag 2 mei 2018 10:12 - Reacties (56)
Categorie: -, Views: 5.208

Openbaar vervoer: Het brengt je naar een plek waar je niet moet zijn, vanaf een locatie waar je niet bent, op een tijd dat je niet uit komt, samen met mensen met wie je niet wil reizen voor een prijs die je niet wil betalen..

Pas wilde ik met mijn vriendin naar vrienden in Amsterdam toe in het weekend;we hadden rond 1700 uur afgesproken en ze wonen in het centrum net buiten de grachtengordel. Wij zelf wonen buiten de Randstad een paar kilometer van een intercity treinstation waarover de trein van Nijmegen naar Den Helder rijdt. Vriendin wilde graag met het OV gaan, ze heeft een NS kortingskaart, we wonen in de buurt van een treinstation waar de trein naar Amsterdam stopt en centrum Amsterdam is niet bepaald autovriendelijk was haar argumentatie. Hierop ben ik even kort gaan rekenen naar wat het kost in prijs, comfort en tijd om van deur naar deur te reizen.

Dit was ruim 50 euro aan OV kosten voor ons beide, inclusief de kortingen die we beide konden genoten dankzij haar NS kortingskaart. Er zaten wel wat haken en ogen aan. We moesten zorgen dat we om 15.20 uur de bus konden pakken naar station. Waren we een minuut te laat dan hadden we gelijk een half uur vertraging.. Op Amsterdam hadden we 7 minuten de tijd om het station te verlaten en de juiste tram te zoeken. Zouden we 1 minuut meer nodig hebben worden we gelijk gestraft met weer een kwartier delay. Totale reistijd was 55 minuten in bus en trein, plus 40 minuten aan lopen en wachten. Lopen naar de bushalte thuis en van de tramhalte in Amsterdam naar vrienden, lopen tussen trein, bus en tram, en wachten op de bus, trein en tram.
En het is maar hopen dat het niet al te druk is in de trein anders zouden we niet eens kunnen zitten. Hopen deden we ook dat er geen irritante reizigers bij ons in de buurt zouden zitten, zoals stinkende personen, luid snurkende slapers, kleine kinderen, huilende baby’s, personen die zo luid bellen dat hun gesprekspartner ze zonder telefoon ook nog kan verstaan en personen die het verschil tussen een druppel en een fles parfum niet weten. En hopen dat je niet in regen, wind en kou hoeft te wachten op je vervoer…

Voor de terugreis moesten we rekening houden met het feit dat bij ons thuis de bussen niet na middernacht meer rijden. Hiertoe moeten we rond 21:45 uur bij vrienden vertrekken zodat de allerlaatste bus onze backup was. Zouden we de tram of trein op 1 minuut missen dan konden we nog thuiskomen.

Het OV: 50 euro, 1:45 uur enkele zou het kosten. En dat was met korting. En onze vertrektijd is gebonden, een minuut te laat wordt met 30 minuten delay bestraft.. En het was hopen dat we konden zitten. EN dat het niet buiten in weer en wind moeten wachten. En dat we konden zitten in rust. En ‘s avonds moeten we heel erg de tijd in de gaten houden anders kwamen we niet meer thuis.

Dan de auto. Mijn auto kost per kilometer aan brandstof, onderhoud en banden 6 cent per kilometer (kleine auto op LPG). Het is ongeveer 100 kilometer rijden naar Amsterdam wat voor een retourtje neer zou komen op 12 euro aan kosten. Reistijd zou ongeveer 1:10 uur zo zijn, plus 5 minuten lopen van de parkeergarage in Amsterdam naar vrienden. De auto vertrekt voor de deur, op een tijd dat het ons uitkomt. De auto hoeven we met niemand te delen en we hebben zelf complete vrijheid wanneer we vanuit Amsterdam willen vertrekken. Overstappen en zoeken naar de volgende vervoerder is er niet. Je stapt in wanneer je wil, recht voor de deur, en de auto brengt je direct naar waar je wil zijn.

In Amsterdam is parkeren niet goedkoop en 4 euro per uur is niet ongewoon. Met 9 uren aan parkeertijd zouden we tot 02:00 uur kunnen parkeren ‘s nachts, en dan waren we aan de gehele reis net zoveel kwijt als aan het OV. Vertrekken we bij vrienden óók rond 21:45 uur dan is het parkeren maar 20 euro, en was het gehele uitstapje bijna 20 euro goedkoper dan enkel het OV.

Wat kost dezelfde reis met de auto?: 32 euro, 1:15 uur enkele reis. Een minuut later vertrekken levert geen extra reistijd op. We kunnen gegarandeerd zitten en we hebben zeker geen irritante reizigers om ons heen. En we kunnen gaan wanneer we willen; de auto rijdt ook na 23:00 uur. De auto rijdt wanneer het ons uitkomt, en brengt ons altijd naar een punt waar wij heen willen. En we zitten altijd droog en warm.

Beide schrokken we hiervan. Is OV zo duur en zo beperkend, zelfs met korting? Is zelfs een avond naar centrum Amsterdam in alle opzichten beter met de auto dan met het OV? Reistijd is korter, prijs is lager, flexibiliteit is groter en het comfort is beter. Waarom zouden we met het OV gaan?

Voor mij is het duidelijk; ik blijf alles met de auto doen, en een trein zie ik wel in het spoorwegmuseum!

Volgende: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een auto 05-'18 Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een auto

Reacties


Door Tweakers user breew, woensdag 2 mei 2018 10:33

Wat je nu niet meeneemt, zijn je vaste lasten van je auto (belasting, verzekering); je hebt immers al een auto, dus die ben je sowieso al kwijt en verreken je niet in deze rit.
Als je eenmaal een vervoermiddel hebt aangeschaft (jij dus een auto), dan wordt deze steeds 'goedkoper' naarmate je hem meer gebruikt.
Op die manier wordt een keuze voor het OV steeds onaantrekkelijker.

Daarnaast focus je erg op 'wat er kan gebeuren' in het OV (lawaaiige mensen, aansluiting missen, etc...), maar doe je dat net voor de auto (file ivm een ongeval, lekke band, parkeerschade in de garage, inbraak, etc...).

Voordeel van het OV: je mag gezellig een paar wijntjes doen bij je vrienden :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 2 mei 2018 10:35]


Door Tweakers user Jeoh, woensdag 2 mei 2018 10:34

Of je pakt de fiets naar het treinstation, neemt de trein naar Amsterdam, en neem je daar de bus/tram/fiets/benenwagen om op je bestemming te komen. Je bent niet verplicht om alles per se met het openbaar vervoer te doen hè.

Door Tweakers user Theo, woensdag 2 mei 2018 10:47

breew schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:33:
Wat je nu niet meeneemt, zijn je vaste lasten van je auto (belasting, verzekering); je hebt immers al een auto, dus die ben je sowieso al kwijt en verreken je niet in deze rit.
Als je eenmaal een vervoermiddel hebt aangeschaft (jij dus een auto), dan wordt deze steeds 'goedkoper' naarmate je hem meer gebruikt.
Op die manier wordt een keuze voor het OV steeds onaantrekkelijker.

Daarnaast focus je erg op 'wat er kan gebeuren' in het OV (lawaaiige mensen, aansluiting missen, etc...), maar doe je dat net voor de auto (file ivm een ongeval, lekke band, parkeerschade in de garage, inbraak, etc...).

Voordeel van het OV: je mag gezellig een paar wijntjes doen bij je vrienden :)
De auto heb ik ook nodig voor mijn werk, dus de vaste lasten zijn er al. Die worden niet meer als ik er meer mee ga rijden. (Bovendien zijn afschrijving,verzekering en belasting samen nog geen 5 euro per dag)

Je hebt wel een goed punt over 'wat er mis kan gaan met het OV, en dat files niet mee zijn genomen. Dit is correct, ik heb immers ook niet de uitvallende treinen meegenomen :) Ik ga er voor beide vanuit dat de reis zonder externe vertraging verloopt. Dus geen files en geen uitvallende treinen. Enige factoren zijn wijzelf; we kunnen een minuut later vertrekken dan gepland of we hebben een minuutje meer nodig dan gepland om de juiste tram te vinden.
Ik ga er ook van uit dat er geen abnormale zaken gebeuren. Geen parkeerschade en geen zakkenrollers
Jeoh schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:34:
Of je pakt de fiets naar het treinstation, neemt de trein naar Amsterdam, en neem je daar de bus/tram/fiets/benenwagen om op je bestemming te komen. Je bent niet verplicht om alles per se met het openbaar vervoer te doen hè.
Daarom auto!

Door Tweakers user Ramon 73, woensdag 2 mei 2018 11:02

Mijn vrouw gaat met de bus naar haar werk, zodra het geen fietsweer is. Dat is binnen de stad, zo'n 7 km van huis. Dat neemt een uur busreizen in beslag vanwege overstappen en slechte aansluitingen. Tel je het wandelen van en naar de bushalte erbij, dan kom je snel op 1 uur en 1 kwartier. Gaat ze wandelen over de hele afstand, dan is ze "slechts" anderhalf uur onderweg.....

Zelf werk ik 30km van huis, ga meestal met de auto. Ga ik met de fiets, dan ben ik er in ±1uur. Ik kan dus met de fiets sneller naar kantoor, 30km van huis, dan in de stad 7km reizen :(

Regelmatig bron van irritatie: Ik kan sneller met de fiets naar kantoor(30km), dan mijn vrouw met de bus(7km).

Door Tweakers user Kaasplank, woensdag 2 mei 2018 11:10

Het openbaar vervoer is hier in de achterhoek helemaal een drama. Een autorit van amper 20 minuten wordt via het openbaar vervoer een uur lopen - bus - trein - lopen. De keuze is dan niet moeilijk en daarom staan er hier 2 auto's voor de deur. Ben je nergens van afhankelijk. Het is vast duurder maar gemak en geen ergernis mag wat kosten.

Door Tweakers user BiLo, woensdag 2 mei 2018 11:14

En wat als je nou een duurdere auto hebt?

Door Tweakers user IceTeaGX, woensdag 2 mei 2018 11:42

Ik werk op 5km van mij thuis en ik heb zeer flexibele uren, dus dat is wel een meevaller.
- Met de fiets:
* 15 minuten doorrijden, en dan 30 minuten omkleden en douchen (als deze niet bezet is)
* 30 minuten rustig rijden (heb ik het lastiger mee) dan is de douche optioneel, afhankelijk van het weer.
- Met het openbaar veroer:
* 32 minuten, waarvan 7 min stappen en 1 overstap
* 34 minuten zonder overstap, maar met 17 minuten stappen.
- Met de auto: 10-15 minuten, 20 indien extreem druk (<1/maand) met bijkomende flexibiliteit

Daarbij is het mogelijk dat ik onverwacht naar een klant moet gaan, dit ook buiten de werkuren. Dat alleen al is reden genoeg om steeds die auto mee te zeulen. Had dit nu een gewone kantoorjob geweest, zou ik vaker/altijd de fiets nemen. Ik mis enkel nog een plug-in hybride, dan kan 80+% elektrisch gereden worden (alleen kan ik die thuis niet opladen)

En vanaf je een bedrijfswagen hebt is de drempel inderdaad klein om die te gebruiken. Openbaar vervoer is dan nergens nog een voordelige optie, zowel qua kosten, als qua tijd. Al probeer ik de kleine boodschappen en vrijetijdsverplaatsingen met de fiets te doen. Maar die is ook eens aan vervanging toe, en als iemand van 2m06 is dat ook weer een kostelijke affaire.

Voorbeeld: 3 personen met Tram heen/terug naar het centrum van Antwerpen is 9 euro en duurt ruim een half uur enkele richting. Weet waar je kan parkeren net buiten de rode zones, en je betaald maar €1/uur, en je wandelt minder dan met het OV.

Door Tweakers user Stoelpoot, woensdag 2 mei 2018 11:55

Jeoh schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:34:
Of je pakt de fiets naar het treinstation, neemt de trein naar Amsterdam, en neem je daar de bus/tram/fiets/benenwagen om op je bestemming te komen. Je bent niet verplicht om alles per se met het openbaar vervoer te doen hè.
Ook mijn eerste gedachte. Voor een paar kilometer naar het eerste station is de fiets een betrouwbaar vervoersmiddel waarmee je de factor van de bus uit je verhaal haalt en een flexibelere overstap op het station creëert. Dan zou er 's nachts ook geen last meer zijn van de niet-rijdende bus.

Door Tweakers user Theo, woensdag 2 mei 2018 12:27

Stoelpoot schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:55:
[...]


Ook mijn eerste gedachte. Voor een paar kilometer naar het eerste station is de fiets een betrouwbaar vervoersmiddel waarmee je de factor van de bus uit je verhaal haalt en een flexibelere overstap op het station creëert. Dan zou er 's nachts ook geen last meer zijn van de niet-rijdende bus.
Dat lost enkel het 'we kunnen niet laat weg' problem op. Het blijft nog steeds duurder, langzamer en lastiger om met het OV te gaan dan met de auto.

In een tijd dat men probeert het OV te promoten en de autobestuurder uit z'n auto in de trein te krijgen is er nog een heleboel te doen en te bereiken wil het OV een waardige vervanger zijn voor de auto. Het is significant langzamer, ongemakkelijker en veel duurder dan de auto.
DylanE schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:14:
En wat als je nou een duurdere auto hebt?
Dan wordt het verschil in kosten kleiner, maar het verschil in luxe en comfort nóg groter!

-----------------------------
Vriendin werkt in het centrum van Utrecht. Het kost haar ruim een uur om van deur naar deur te reizen, en deze reis kost haar 7 euro per enkele reis. Als ik van huis naar Utrecht centrum rij om haar op te halen en weer naar huis rij kost mij dat aan tijd ook een uur. Maar aan kilometers kost het maar 5 euro.

Dus heen en weer naar Utrecht centrum met de auto voor 1 person is net zo snel, maar goedkoper dan een enkele reis naar het centrum met het OV. Plus er is geen gezeik met overstappen en niet kunnen zitten in de trein...

Het OV is in Nederland gewoon geen volwaardig alternatief voor de auto!

[Reactie gewijzigd op woensdag 2 mei 2018 12:27]


Door Tweakers user _Apache_, woensdag 2 mei 2018 12:47

Dat vind ik dus heel het probleem. Tenzij je midden in de stad zit, is het OV geen goed alternatief tegen de auto.

Je zou toch moeten kunnen stellen dat een trein - met het schaalvoordeel dat het heeft - qua kosten redelijk onder een auto moet door kunnen gaan. Maar een dag retour van Den haag centraal, naar utrecht centraal, is ook precies de benzine kosten die ik maak met mijn 18 jaar oude benzine boot (dus niet tegen een nieuwe zuinige hybride bijv).

En dan nog een probleem dat mijn reist niet van perron naar perron gaat, en een trein vaak maar tot 90% van de afstand overbrugt van mijn reis.

Door Tweakers user TerraGuy, woensdag 2 mei 2018 13:04

50 euro, 25 euro pp, terwijl je maar een kort eindje reist? Ik reis regelmatig van Groningen naar Amsterdam, kost me voor trein/bus nooit meer dan 20 euro. In de jaren van de makkelijke groepstickets zelfs 10 euro :p Ik heb net weer een paar tickets bij de AH gekocht, ideaal voor lange afstanden.

Verder zit ik lekker in de trein te mediteren, lezen, muziek luisteren of met vrienden te kletsen. Zelden overlast, normaalgesproken kom ik ontspannen aan en reis ontspannen terug. Zelfs om 2330 of 0.30 de trein terug pakken met een slokje op en ik kom nog thuis. Voor mij werkt het prima, voor jou misschien wat minder dan :)

Ik ben vaak genoeg in buitenland geweest met écht crappy ov om het ov hier nog uitstekend te kunnen waarderen ondanks dat het vast nóg beter kan :p

Door Tweakers user Theo, woensdag 2 mei 2018 13:23

@_Apache_. In je auto kun je gratis extra personen meenemen. Jouw reis van Den Haag naar Utrecht is met 4 personen gewoon viermaal zo duur met de trein! Met de auto blijven je brandstofkosten gelijk :)

En wat ik ook al schreef; het OV brengt je naar een plek waar je niet moet zijn van een plek waar je niet bent :P
TerraGuy schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:04:
50 euro, 25 euro pp, terwijl je maar een kort eindje reist? Ik reis regelmatig van Groningen naar Amsterdam, kost me voor trein/bus nooit meer dan 20 euro.
Een enkelje voor 1 person met de trein van Amsterdam naar Groningen kost nu 25.30 euro. Ofwel ruim 30 euro met dalurenkorting voor een retourtje. En dat is nog zonder de bus...

[Reactie gewijzigd op woensdag 2 mei 2018 13:27]


Door Tweakers user _Apache_, woensdag 2 mei 2018 13:34

Plus dat als jouw reis ongunstig ligt op de OV routes, ben je mega lang onderweg met het OV.

Laatst deze route moeten doen, Zonweg (Den Haag), t Kleine Loo (Den Haag). Je kruist nota ben over het grootste OV knooppunt in Den Haag (Centraatl station)

Hemelsbreed 3 tot 4 KM. Hoe kan het zijn dat je - midden in de stad - met een stevige wandelpas sneller bent dan het OV?

https://www.google.com/ma...4.3444273!2d52.068248!3e3

Door Tweakers user _Apache_, woensdag 2 mei 2018 13:44

_Apache_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:34:
Plus dat als jouw reis ongunstig ligt op de OV routes, ben je mega lang onderweg met het OV.

Laatst deze route moeten doen, Zonweg (Den Haag), t Kleine Loo (Den Haag). Je kruist nota ben over het grootste OV knooppunt in Den Haag (Centraatl station)

Hemelsbreed 3 tot 4 KM. Hoe kan het zijn dat je - midden in de stad - met een stevige wandelpas sneller bent dan het OV?

Ja, de OV route zou 10 min sneller moeten zijn, maar die verbinding moet dan wel ideaal zijn, terwijl je te voet direct kan vertrekken en niet op je eerste verbinding hoeft te wachten..

https://www.google.com/ma...4.3444273!2d52.068248!3e3

Door Tweakers user Cobalt, woensdag 2 mei 2018 14:09

De prijs met 40% korting is de normale prijs. Alle reizigers hebben een abonnement of kunnen meereizen met korting op een abonnement van een ander.

Wanneer je geen korting krijgt is het spitsheffing.

Wat het meest achterlijke is dat de echte spits op andere momenten zijn. In Zwolle - Groningen is de echte drukte op bijvoorbeeld Zondagavond wanneer alle studenten terug naar de stad gaan. Groningen heeft 60.000+ studenten. Of wanneer er zo'n actie is zoals een boekenweekgeschenk.

In plaats van een dagretour kan je beter een dagkaart voorkopen en uitprinten voor een bepaalde stad. Dan ben je rond de 20 kwijt. Bij reizen verder dan 100km zit je vaak al aan de max prijs rond de 15 euro (enkeltje).

Door Tweakers user Infant, woensdag 2 mei 2018 14:38

Eensch. Het OV is stuk, het werkt gewoon niet. Alleen als je naast het station woont, en op een ander station moet zijn zou het misschien het overwegen waard zijn.

Ik wil nog wel eens naar Drenthe vanuit Delft, Exloermond om precies te zijn. Kleine 3 uur met de auto. Ik kan heen en weer op precies 1 tank benzine a 45 Euro.

Als ik nu op 9292OV mijn rijs plan krijg ik dit:
Helaas is er geen reisadvies mogelijk met de ingevoerde gegevens. Probeer het nogmaals met een andere datum, vervoermiddel of locatie.
Als ik een dorp verderop pak, mag ik dus 40 minuten lopen bovenop de 4:30 uur rijstijd en 32 Euro reiskosten... voor de heenreis.

In je eentje is een auto dus al lonend, stel je voor wat er gebeurt als ik m'n broertje en onze aanhang mee neem. 260 Euro en 10 uur OV tijd t.o.v. nog steeds 45 Euro en 6 uur.

Beide nemen geen file aan, en werkende treinen.. :/

M'n woon werkverkeer naar Amsterdam met de auto is hetzelfde: 30 Euro retour met het OV, 3:30 reistijd.

Met de auto een kleine 2 uur, en ~15 Euro aan benzine.

Het OV kan gewoon niet tegen een auto op, zelfs als je in je eentje rijd.

Zelfrijdende auto's gaan aan al dit gedoe een eind maken. Nog even wachten.

[Reactie gewijzigd op woensdag 2 mei 2018 14:39]


Door Tweakers user Infant, woensdag 2 mei 2018 14:39

Haal deze comment maar weg svp. :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 2 mei 2018 14:40]


Door Tweakers user Luuk1983, woensdag 2 mei 2018 14:50

Ik denk dat er genoeg redenen zijn waarom een auto relaxter is dan het OV. Maar het ligt er ook een beetje aan waar je moet zijn en op welk tijdstip.

Ook wil ik wel een beetje tegengas geven:
  • Vaak genoeg worden de problemen op de weg gebagitaliseerd. Ik woon zelf in omgeving Nijmegen en ik zou zeker tijdens de spits als het kan liever de trein naar Utrecht of Amsterdam nemen dan met de auto. Het ligt er uiteraard wel aan waar je moet zijn in de stad.
  • Mensen tellen met hun auto heel vaak alleen de brandstofkosten, maar heel vaak wordt onderschat hoeveel een auto nou ECHT kost per kilometer. Een auto kost meer dan alleen brandstof. Hoe meer je rijdt, hoe vaker je onderhoud moet plegen en hoe meer de auto afschrijft. En hoe ouder de auto wordt, hoe meer kans op dure reparaties.
  • Wederom, het is afhankelijk van traject en tijd, maar een treinrit kan zeker wel relaxed zijn. Filerijden en de hele tijd opletten is ook niet alles.
Feit is natuurlijk wel dat zodra je met meer personen rijdt, dat de auto heel snel goedkoper is.

Door Tweakers user Liveshort, woensdag 2 mei 2018 15:56

Als je al een auto hebt staan is er eigenlijk weinig reden om met het OV te gaan, zeker als je in een wat meer 'afgelegen' gebied woont. Anderzijds is het wel duidelijk dat je verhaal behoorlijk vooringenomen is en dat je zelf niet frequent met het OV gaat, wat maakt dat dit verhaal een beetje overkomt als een subjectieve rant. Een minuut te laat komen voor de bus is natuurlijk gewoon dom, dat doe je echt helemaal zelf. Verder, zoals hierboven al gemeld, het scheelt enorm als je het eerste en laatste stuk op de fiets doet. Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is qua thuis-station en station-bestemming afstand, maar zeker in steden als Amsterdam moet dat goed te doen zijn. Op de meeste grote stations is een prima voorziening aan OV-fietsen aanwezig waarmee je prima uit de voeten kunt voor weinig geld. Hiermee minimaliseer je je afhankelijkheid van bussen/trams, de factor die meestal de meeste invloed heeft op overstaptijd/totale reistijd. Zorgt er ook voor dat je niet meer afhankelijk bent van die laatste bus.

Begrijp me niet verkeerd, een auto is in de meeste situaties absoluut chiller, maar de voorstelling die jij hier maakt is niet eerlijk en getuigt van weinig interesse in optimaal gebruik maken van het systeem dat er is.

Door Tweakers user Theo, woensdag 2 mei 2018 16:24

Liveshort schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:56:
Als je al een auto hebt staan is er eigenlijk weinig reden om met het OV te gaan, zeker als je in een wat meer 'afgelegen' gebied woont. Anderzijds is het wel duidelijk dat je verhaal behoorlijk vooringenomen is en dat je zelf niet frequent met het OV gaat, wat maakt dat dit verhaal een beetje overkomt als een subjectieve rant. Een minuut te laat komen voor de bus is natuurlijk gewoon dom, dat doe je echt helemaal zelf. Verder, zoals hierboven al gemeld, het scheelt enorm als je het eerste en laatste stuk op de fiets doet. Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is qua thuis-station en station-bestemming afstand, maar zeker in steden als Amsterdam moet dat goed te doen zijn. Op de meeste grote stations is een prima voorziening aan OV-fietsen aanwezig waarmee je prima uit de voeten kunt voor weinig geld. Hiermee minimaliseer je je afhankelijkheid van bussen/trams, de factor die meestal de meeste invloed heeft op overstaptijd/totale reistijd. Zorgt er ook voor dat je niet meer afhankelijk bent van die laatste bus.

Begrijp me niet verkeerd, een auto is in de meeste situaties absoluut chiller, maar de voorstelling die jij hier maakt is niet eerlijk en getuigt van weinig interesse in optimaal gebruik maken van het systeem dat er is.
Deels ben ik het hiermee eens, deels ook niet.Ik ben het met je eens dat (in mijn voorbeeld) het stukje van Amsterdam Centraal met de tram en goede verbinding is. Dit stukje is met auto en fiets gewoon niet sneller te doen. Qua kosten (twee retour) is het 5 euro, dus niet heel erg spannend.

Waar het vooral om gaat is de reis naar Amsterdam centraal toe. Dit is met twee personen met korting duurder, langzamer en minder comfortabel dan met de auto.

Je kan de stukken van, en naar station inderdaad met tram, bus of fiets doen, maar hiermee bevestig je perfect mijn punt; het OV is niet comfortabel, brengt je naar een plek waar je niet wil zijn vanaf een punt waar je niet bent. Met de auto stap je in voor de deur, en stap je (meestal) voor de deur ook uit, zonder eerst naar je auto te moeten gaan met de fiets/tram.

Al blijft er wel 1 grote uitzondering; de P+R garages in de grote steden. Voor 5 euro kun je in Utrecht met 5 man de gehele dag het OV gebruiken plus de auto aan de rand van de stad parkeren. IN Amsterdam is dit 6 euro per dag met 2 man. Dit is inderdaad een goede manier van combinatiegebruik, juist om dat laatste stukje met OV te doen.

Maar het gaat mij vooral om de gehele reis, en niet enkel dat laatste stukje. Op welke manier je het ook bekijkt; het OV kan gewoon niet tippen aan de prijs, snelheid en comfort van de auto.

Door Tweakers user DarkKnight, woensdag 2 mei 2018 16:36

Theo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:24:
[...]

Maar het gaat mij vooral om de gehele reis, en niet enkel dat laatste stukje. Op welke manier je het ook bekijkt; het OV kan gewoon niet tippen aan de prijs, snelheid en comfort van de auto.
Tja, ik reis samen met mijn vriendin iedere dag richting Utrecht vanuit Geldermalsen. En wij zijn zó blij dat we die reis niet met de auto doen. Ongelofelijk dat mensen elke dag in een koekblik willen zitten om achteraan in de rij aan de sluiten om te 'mogen' werken.

Dan zit ik toch liever achterover leunend een boek te lezen of zo. Alleen de prijs blijft een discussie punt, maar aangezien die vanuit werk vergoed wordt, merk ik daar niets van (zelfde redenatie als de standaard lease auto drogreden).

En nee, OV is niet perfect, verre van, helaas zijn de alternatieven ook niet perfect. Al mis ik wel de tijd dat ik bijna alles kon bereiken op de fiets, dat blijft toch wel het beste van alles ;).

Door Tweakers user Weltschmerz, donderdag 3 mei 2018 08:17

Theo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:47:
[...]


De auto heb ik ook nodig voor mijn werk, dus de vaste lasten zijn er al. Die worden niet meer als ik er meer mee ga rijden.
Klopt, maar het maakt je hele stuk natuurlijk enorm eenzijdig. Moet je bedenken dat ik een stuk schreef over "hoe moeilijk het is om met een auto te reizen" en dan een enorme kostenpost van het OV niet meereken omdat ik toevallig al een jaarabonnement heb voor mijn werk.

Of je vergelijkt al je voor- en tegenargument, of je vergelijking is scheef. Ik zou het leuker vinden om te lezen wanneer je echt een goede vergelijking erbij haalt en alles meerekent (kosten en ongemak, aan beide kanten).

Desalniettemin, leuk stuk : )

Door Tweakers user dukejan, donderdag 3 mei 2018 09:00

Als je "goedkoop" wilt parkeren in Amsterdam heb ik nog een tip. Www.20voor020.nl betaal je 20 euro om de hele dag in Amsterdam te mogen parkeren.

Door Tweakers user Waarnemer, donderdag 3 mei 2018 10:54

- 15:20 weg om 17:00 aan te komen op plaats bestemming AMS is best een ok score. Dat is uitgaande van je Intercity Station Arnhem (je weet wel die van Nijmegen naar Den Helder, niet slecht.

kaartje Arnhem kost 16.90 (zonder korting)... bus en tram zullen je niet veel meer dan 2,50-3,00 hebben gekost... dan heeft je vriendin een kortingkaart.. dus jij mag mee op korting... dus je komt met z'n tweeen aardig aan die 50,- da's mooi...

Nou gaan we met de auto:
Neem ik als voorbeeld Arnhem eo. is dat 100km plus.A standaard 0,19/km (je weetwel, dat wat de belastingdienst ok vindt) heen en terug is dus 38,- da's minder ja.... maar je bent er nog niet....

Je zegt dat je vrienden net buiten de grachtengordel wonen... dat maakt parkeerkosten in de zone (4euro/uur) met dagkaarten zo'n €100- (vrijdag vanaf 17:00 t/m zondag zo laat als je zelf wilt maar later dan dat je OV nog rijdt ;) )

Of je gaat heel ver buiten het centrum, maar dan ben je je auto voordeel kwijt....

Al met al kost dat autogemak je heel wat meer... en je kunt zondagmiddag niet nog ff een wijntje of biertje doen...

Door Wouter, donderdag 3 mei 2018 11:35

Wellicht een handige tip voor je: ga met de auto naar Amsterdam en parkeer bij het Olympisch Stadion en pak vanaf daar de tram richting de stad. Parkeren is daar meen ik relatief goedkoop en je krijgt er gelijk een gratis OV-kaartje bij. Het enige risico is wel dat er plek moet zijn, maar dat houd je altijd met parkeren in Amsterdam.

Door Tweakers user Wouterkaas, donderdag 3 mei 2018 11:36

Wouter schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:35:
Wellicht een handige tip voor je: ga met de auto naar Amsterdam en parkeer bij het Olympisch Stadion en pak vanaf daar de tram richting de stad. Parkeren is daar meen ik relatief goedkoop en je krijgt er gelijk een gratis OV-kaartje bij. Het enige risico is wel dat er plek moet zijn, maar dat houd je altijd met parkeren in Amsterdam.
Oh kleine correctie, die krijg je er niet meer bij, maar je moet gewoon met je OV-chipkaart reizen. Als je parkeert én gebruik maakt van het OV (die scan je na afloop bij de parkeerautomaat) krijg je wel een goedkoper tarief.

Door Tweakers user Smuey, donderdag 3 mei 2018 12:00

Ik vind het zo'n enorme dooddoener, dat argument van 'Je vergeet de vaste kosten voor je auto'... Serieus, die kosten heb je sowieso al als je een auto hebt, of je hem nu voor de deur laat staan of er mee rijdt, wat een onzin, zeg!

Toen ik nog geen auto had, wilde ik met mijn vriendin een dagje Efteling doen. Openbaar vervoer heen en terug. Tot ik zag wat het zou kosten: 35 pp alleen al aan trein, dan nog eens 7 euro pp voor de bus en een reistijd deur tot deur van bijna vier uur. Voor dat bedrag heb je op het hele traject niet eens een garantie dat je kunt zitten, want waarschijnlijk betaal je je helemaal scheel voor een staplaats. Met de auto rij je ongeveer 30 euro aan brandstof weg (of je nu alleen, met z'n tweetjes of gewoon met vijf man gaat) en doe je een enkele reis in nog geen anderhalf uur...

Openbaar vervoer in Nederland is belachelijk duur en de dienstverlening is karig. Als je een auto hebt, kun je die in vrijwel alle gevallen beter pakken, scheelt je een enorme bult geld en vooral frustratie.

Door Tweakers user boekenwuurm, donderdag 3 mei 2018 12:13

Ik snap dat hele "Openbaar vervoer in Nederland is belachelijk duur" niet helemaal. In welk land is het openbaar vervoer beter, goedkoper en comfortabeler? Ja, Londen is geweldig als je alleen met het OV wil toeren, maar zodra je daar buiten moet zijn, is Groot-Brittannië erger dan Nederland.
Misschien heb ik dat betere OV-land dan Nederland nog gemist, maar ik vind het nergens (in Europa) beter dan hier.
En als je weet hebt van de kortingsacties die er zijn (kruitvat dagkaartjes, spoordeelwinkel, als je 2x per maand het weekend reist gaat er niks boven de weekendvrijkaart) is het ook prima betaalbaar.

Door Tweakers user YourMom, donderdag 3 mei 2018 12:48

Even vanuit een ander standpunt:

OV, het is een sneller alternatief voor mij dan de wagen en bovendien 100% betaald door mijn werkgever. Het zorgt voor sporadische ontmoetingen en leuke babbels met mensen die je kent, of niet... Word je geconfronteerd met ongewenste personen kan je ze aanspreken of je verzetten.

het OV in combinatie met mijn fiets is de reden waarom ik mijn wagen eind 2014 heb verkocht en me nu met véééééél minder stress naar en van het werk begeef.

Ja, het heeft zijn nadelen, ik heb gelukkig een goeie aansluiting, dat is niet voor iedereen zo... Maar achter het stuur zitten van een wagen die meer dan de helft van de tijd stil staat is ook iets.

Door Tweakers user GrimScythe, donderdag 3 mei 2018 13:03

Nadat ik ooit een keer van Roermond naar Amsterdam 6,5 uur over de heenreis heb gedaan wegens vertragingen, heb ik nooit meer het OV genomen.

De kosten van een retourtje Amsterdam (1 persoon) kan ik mijn corsa van volgooien en 4 keer op en neer rijden met eventueel 4 personen.

Door Tweakers user Skyrunner, donderdag 3 mei 2018 13:18

Ik ben vaak genoeg in buitenland geweest met écht crappy ov om het ov hier nog uitstekend te kunnen waarderen ondanks dat het vast nóg beter kan :p
Ik ben vaak genoeg (langdurig) in het buitenland geweest om te weten dat het in NL veel beter kan en goedkoper moet, wil men de autobestuurder verleiden.

Maar we weten met z'n allen prima dat dat beleid een wassen neus is. De auto levert immers veel op voor de schatkist.

@boekenwuurm: ga eens naar Azië, gaat er een wereld voor je open.

[Reactie gewijzigd op donderdag 3 mei 2018 17:28]


Door Tweakers user BdK9001, donderdag 3 mei 2018 15:20

Van stadscentrum naar stadscentrum is het OV in Nederland een prima optie, daar gebruik ik het ook graag voor. Maar voor al mijn andere verplaatsingen (zowel naar werk als familie/vrienden) pak ik de auto of de scooter.

Kleine vergelijking, mijn woon-werkverkeer is Bunnik-Utrecht Papendorp (hemelsbreed 10km). In het gunstigste geval doe ik daar met de auto 10 minuten over (10.9km @ €2,22), met de scooter 20 minuten (13km @ €0,72) en met het OV 41 minuten (€3.98). Met de fiets zou ook nog kunnen, dan zou ik op +/- 40-45 minuten uitkomen voor dezelfde route als met de scooter. Kortere route is mogelijk, maar met stoplichten en dergelijke is dat niet sneller. Ik ga overigens 95% van de tijd met de scooter ivm file op de A12

Nog een vergelijking: als ik langs m'n vader wil gaan is het Bunnik-Hellevoetsluis (hemelsbreed 90 km). In het gunstigste geval is dit met de auto 60 minuten (97km @ € 22,22), met de scooter een dikke 2 uur (97km @ €7,20) en met het OV 2,5 uur (€12,32). Heb het ook wel eens gefietst, dat kwam op een dikke 3,5 uur uit.

Qua tijd en flexibiliteit is het mij het waard om stevig meer te betalen voor de auto (en met twee man met 40% kortingsabbo bij de NS speel ik al quitte met de auto). Ik heb hiervoor mijn gemiddelde jaarlasten (inc afschrijving) voor de auto gedeeld op m'n gemiddelde jaarkilometers om op €0,266.../km uit te komen met de auto. Voor de scooter reken ik €7/100km, dit is gebaseerd op dat ik 120km rijd op een volle tank van €7, de rest is voor onderdelen (€100/jr), scooter is dusdanig weinig waard dat er niet veel meer af te schrijven valt :P . OV-kosten is gerekend met 40% korting op de trein middels een dal-voordeel abo van €50/jr, die €50 heb ik niet meegerekend.

[Reactie gewijzigd op donderdag 3 mei 2018 15:23]


Door Tweakers user Snuurtje, donderdag 3 mei 2018 16:05

Je moet in Amsterdam even kijken naar de parkbee garages. Die zijn nog redelijk betaalbaar.

Door Tweakers user Lapa, donderdag 3 mei 2018 16:09

Tja, zoals al door velen gezegd is dit zo ontzettend situatie-afhankelijk dat je er echt geen algemene uitspraak over kan doen. Als het OV voor iedereen de slechtere keuze zou zijn, zou het niet dagelijks zo vol zitten op veel trajecten.

Voor mijn woon-werkverkeer liggen de voor- en nadelen van auto en trein zo dicht bij elkaar dat ik allebei ongeveer even vaak gebruik. En die afwisseling is juist zelf ook weer prettig.

In de ideale omstandigheden is de auto iets sneller (60 vs. 75 minuten van deur tot kantoorstoel) en zo'n 50% goedkoper als ik alleen naar brandstof kijk. Maar als ik om een of andere reden vroeg thuis wil zijn, kan ik beter met de trein, want met de auto kom ik dan hopeloos vast in de spits (mijn normale vertrektijd van kantoor is zo dat de ergste spits al voorbij is). Dus de reistijd is met de trein gemiddeld wat langer, maar wel veel betrouwbaarder. En ik merk dat ik na een intensieve werkdag een stuk frisser thuis kom, als ik niet voor en na het werken ook nog een uur in het drukke verkeer achter het stuur heb gezeten, maar lekker ontspannen in een treinstoel, misschien wel met m'n ogen dicht. Daarnaast geef ik ook nog wat om ons milieu, dus eigenlijk zou ik altijd met de trein moeten gaan.
Echte excessen in reistijd komen met beide types vervoer voor en zijn ongeveer even zeldzaam en even erg op mijn traject.

Door Tweakers user hackerhater, donderdag 3 mei 2018 16:45

Lapa schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:09:
Tja, zoals al door velen gezegd is dit zo ontzettend situatie-afhankelijk dat je er echt geen algemene uitspraak over kan doen. Als het OV voor iedereen de slechtere keuze zou zijn, zou het niet dagelijks zo vol zitten op veel trajecten.
True, het hangt heel erg van de situatie af.
In mijn geval woon ik niet in de buurt van een station (prorail wil al jaren niet station den bosch - noord aanleggen) en mijn klant zit ook niet in de buurt van een station.

In mijn geval gaat het:
Auto: 35~50 min afhankelijk van de drukte
OV: Minimaal 150 min met 3 keer overstappen of 2X 5,5 KM fietsen.

Dan is de auto echt een no-brainer.

[Reactie gewijzigd op donderdag 3 mei 2018 16:46]


Door Tweakers user NTAuthority, donderdag 3 mei 2018 18:32

Dat is allemaal duidelijk uitgaande van mensen die al een auto hebben. Ik betaal hier vast €75/maand voor een regionaal dalabonnement (that is, altijd behalve doordeweeks tussen 6:30 en 9:00, bussen/niet-NS-treinen; hoewel de NS hier zo goed als niet noodzakelijk is) aangezien ik toch niet in de ochtendspits hoef te reizen, en vergeleken met de gigantische initiële investering voor gebruik van motorvoertuigen is dat toch echt een redelijk stuk goedkoper.

Want ja, €75/maand (of dus €50 als geen treingebruik nodig is) is toch echt een stuk goedkoper dan €1500-3000 voor rijlessen/examens, €1000+ voor aanschaf van een auto, €50-100+ per maand voor verzekeringen, brandstof en belastingen, en al helemaal vanaf mijn toch al niet al te hoge inkomen... dan maar 1.5-3x extra reistijd te lief nemen, en wat extra kosten als ik buiten de regio moet zijn.

Door Tweakers user TerraGuy, donderdag 3 mei 2018 19:12

Theo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:23:
Een enkelje voor 1 person met de trein van Amsterdam naar Groningen kost nu 25.30 euro. Ofwel ruim 30 euro met dalurenkorting voor een retourtje. En dat is nog zonder de bus...
Dat heb ik nog nooit betaald O-) Als je wat rondneust is een retourtje AMS-GRN 15 euro.. Jarenlang voor 7 euro retourtjes gekocht. Stukken goedkoper dan met de auto :9

Door Tweakers user WhiteDog, donderdag 3 mei 2018 21:41

In België is het niet veel beter hoor. Met de trein naar de luchthaven kost me voor 2 personen (retour) 48 €. Voor dat geld kan ik 5 dagen parkeren op 10 min wandelen van de ingang. De parking aan het station wil men ook graag betalend maken.

De Bus in Vlaanderen ben ik wel tevreden over. Voor 300 € per jaar kan ik op het hele net reizen (werkgever betaalt die bedrag integraal bovenop de firmawagen :))

Door Tweakers user SeenD, donderdag 3 mei 2018 23:09

Ja, ik ging laatst met een vriendin naar t Rotterdams FilmFestival. En ik dacht, zullen we met t openbaar vervoer gaan. Dus uitgerekend zou het op ongeveer 48 euro komen met 3u totale reistijd.
En daar naar toe rijden met parkeren, kwam op 12 euro parkeren, en misschien 10 euro aan benzine, met 70 minuten totale reistijd.

Echt gestoord. Volgens mij als het OV gratis is, dan betaalt het zichzelf met gemak terug.

Door Tweakers user Kapotlood, vrijdag 4 mei 2018 07:40

Ik neem zelf ook zo min mogelijk het OV, ténzij ik naar Amsterdam moet vanwege de parkeerkosten daar. (ik moet dan voor m'n werk minimaal 8u parkeren à vaak €4 p/u)

Maar voor zo'n beetje alle andere locaties waar ik regelmatig moet zijn voor m'n werk, geldt:
- OV is 50% duurder
- OV reistijd duurt 50% langer
- En daar heb ik 100% geen zin in.

En dan woon ik op 5 minuten fietsen van de metro hier. In Amerika (New York en Boston in ieder geval) vind ik alles véle malen goedkoper, en heb ik veel minder problemen met de paar minuten langere reistijd die je daar hebt. In delen van Duitsland evengoed trouwens.

Door Tweakers user IceTeaGX, vrijdag 4 mei 2018 09:17

WhiteDog schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:41:
De Bus in Vlaanderen ben ik wel tevreden over. Voor 300 € per jaar kan ik op het hele net reizen (werkgever betaalt die bedrag integraal bovenop de firmawagen :))
Ik heb de firmawagen, maar geen terugbetaald abonnement. De kost van 300 euro komt dan neer op 200 ritten, of 100 maal heen-terug. Zelfs in ideale omstandigheden gebruik ik het OV niet wekelijks, dus het is weggegooid geld. Dan is een losse rittenkaart interessanter.
Al zou een verplicht OV abonnement bij een firmawagen wel iets zijn. Of het gebruikt wordt of niet, het OV heeft er wat meer financiën door, en dan zijn er toch een paar ritten op een jaar welke ik met het OV zou overwegen.

Langs de andere kant, als persoon van 2m+ is het ook allemaal niet zo praktisch. Passende zitjes op bus/tram zijn schaars, en worden meestal als eerste ingenomen door het kleinere volk (want ja, die zitten toch aangenamer)

En als laatste heb ik ook enorm last van wagenziekte. Trein is meestal geen probleem. Tram is al minder aangenaam, maar voor korte ritten zonder overvolle tram nog wel te doen. De bus is een ramp. Stap ik altijd aanzienlijk paars/groener uit dan dat ik ben ingestapt. Je kan daar wel een beetje op oefenen, maar aangenaam is het nooit.

Door Tweakers user JAVE, vrijdag 4 mei 2018 11:26

YourMom schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:48:
Even vanuit een ander standpunt:

[...]

Ja, het heeft zijn nadelen, ik heb gelukkig een goeie aansluiting, dat is niet voor iedereen zo... Maar achter het stuur zitten van een wagen die meer dan de helft van de tijd stil staat is ook iets.
OV kan handig zijn, mits begin- en eindpunt gunstig liggen ten opzichte van trein/bus/tram/metro.
Een eigen auto kan ook handig zijn, mits je niet tijdens de spits ergens moet zijn.

Met de metro naar mijn werk kost 30 minuten (2x 5 minuten lopen, 20 minuten metro)
Met de auto naar mijn werk kost 25 minuten, maar parkeren in het centrum is niet leuk.

Ik neem dus de metro naar mijn werk.

Aan de andere kant, met het OV naar mijn moeder kost 2:14, en 1:30 met de auto.
Zelfs als OV een sstuk goedkoper was, dan nog is anderhalf uur verschil en flexibiliteit van vertrek mij oneindig veel meer waard.

Door Tweakers user Antique, vrijdag 4 mei 2018 13:33

michaelvink schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:00:
Ik vind het zo'n enorme dooddoener, dat argument van 'Je vergeet de vaste kosten voor je auto'... Serieus, die kosten heb je sowieso al als je een auto hebt, of je hem nu voor de deur laat staan of er mee rijdt, wat een onzin, zeg!
Je scheept hier het argument "ze hadden er ook voor kunnen kiezen om geen auto te nemen" af als een "dooddoener".

Maar andere mensen hebben vaste kosten voor een jaarabonnement op de trein. Die kosten hebben ze sowieso al, of ze dat abonnement nou gebruiken of niet. Als je jouw argumentatie eerlijk toepast op beide kanten van de discussie, dan moeten we die vaste kosten ook niet meetellen, en dus is de trein veel goedkoper - namelijk gratis.

Het argument "ze hadden er ook voor kunnen kiezen om geen abo te nemen" is volgens jouw redenatie een "dooddoener".

Het probleem met jouw argument is dat het hebben van een auto of een jaarabonnement, wel degelijk een bewuste keuze is die je kunt veranderen als je dat wil. Mensen met een auto hadden er ook voor kunnen kiezen om geen auto te hebben. Dat heeft uiteraard gevolgen voor je levensstandaard, maar dat is precies onderdeel van de evaluatie.

Het is geen vooraf vastliggend, onveranderlijk feit dat je een auto hebt (of een OV-jaarabo). En dus moet de mogelijkheid om dat wel/niet te doen worden meegenomen in de evaluatie van "welke keuze is het beste".

[Reactie gewijzigd op vrijdag 4 mei 2018 13:37]


Door Tweakers user Smuey, vrijdag 4 mei 2018 14:47

Antique schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:33:
[...]
Je scheept hier het argument "ze hadden er ook voor kunnen kiezen om geen auto te nemen" af als een "dooddoener".

Maar andere mensen hebben vaste kosten voor een jaarabonnement op de trein. Die kosten hebben ze sowieso al, of ze dat abonnement nou gebruiken of niet. Als je jouw argumentatie eerlijk toepast op beide kanten van de discussie, dan moeten we die vaste kosten ook niet meetellen, en dus is de trein veel goedkoper - namelijk gratis.

Het argument "ze hadden er ook voor kunnen kiezen om geen abo te nemen" is volgens jouw redenatie een "dooddoener".

Het probleem met jouw argument is dat het hebben van een auto of een jaarabonnement, wel degelijk een bewuste keuze is die je kunt veranderen als je dat wil. Mensen met een auto hadden er ook voor kunnen kiezen om geen auto te hebben. Dat heeft uiteraard gevolgen voor je levensstandaard, maar dat is precies onderdeel van de evaluatie.

Het is geen vooraf vastliggend, onveranderlijk feit dat je een auto hebt (of een OV-jaarabo). En dus moet de mogelijkheid om dat wel/niet te doen worden meegenomen in de evaluatie van "welke keuze is het beste".
Eh... wat?

Mijn citaat gaat over het feit dat mensen gaan roepen dat aan een auto allemaal vaste lasten zitten en dat je die ook moet verrekenen in de prijs, niets anders hoor. Ja, met een auto komen vaste en variabele kosten, zoals aanschaf, verzekering, onderhoud, brandstof etc. Die kosten heb je evengoed, of je nou de auto laat staan of hem dagelijks gebruikt, die horen bij het bezitten van een auto. Maar, daar krijg je natuurlijk wel wat voor terug.

Laten we het dan ook meteen allemaal maar kwantificeren:

- als ik ergens naartoe wil met het OV, ben ik gebonden aan vaste tijden. Ben je te laat (en dan laat ik even in het midden of dat door overmacht, eigen fout of onkunde binnen het overige OV is)? Jammer joh, ga maar lekker een nachtje ergens anders overnachten, want thuis kom je niet meer. Met de auto is dat geen issue, je kunt achter het stuur gaan zitten en naar huis rijden wanneer het jou uit komt.
- Met het OV heb je steevast (veel!) langere reistijden dan met de auto. Ja, je hebt het risico op files, maar op dezelfde tijden dat je daar last van hebt op de weg, heb je last van overvolle of uitvallende treinen op het spoor, vertragingen en daardoor gemiste overstappen die resulteren in een nóg langere reistijd. Afhankelijk van je traject kun je zelfs met files altijd sneller op de plek van bestemming aankomen, simpelweg omdat je altijd deur-tot-deur vervoer hebt. Met het OV moet je daar altijd voor overstappen en zelfs dan bereik je dat niet eens.
- In je auto zit je dan lekker warm en comfortabel, kun je de radio zo hard aanzetten als je zelf wil en heb je geen last van anderen om je heen. Het argument dat je in de trein kunt werken of lezen, sorry, dat is alleen van toepassing buiten de spits om, als je zelfs maar een beetje kunt hopen op een normale zitplaats...

De vrijheid en flexibiliteit die een auto je geven verslaan het OV domweg op ieder vlak, helemaal voor de prijs die je er hier voor betaalt (en de 'service' die je er voor krijgt, of je moet vier uur staan voor een prijs van 25 euro + echt tof vinden, dan krijg je precies wat je wil...)

Door Tweakers user Snuurtje, vrijdag 4 mei 2018 15:52

Mensen houden hier niet echt rekening met de 40% korting die je kan hebben als je wat vaker met het ov gaat. Zo'n kortingskaart kost maar 30 euro. Wanneer je wat vaker reist is het dus een stuk goedkoper dan wat hier nu berekend wordt. Incidenteel zeker niet.

Door Tweakers user Nilltris, vrijdag 4 mei 2018 16:58

Hier wordt vooral veel over de kosten van het OV gesproken maar zelfs al zou het OV gratis zijn zou ik er niet veel vaker gebruik van maken dan ik nu doe (1 of 2 keer per jaar naar Amsterdam op bezoek bij een familie lid). In mijn geval zijn m'n bezwaren wel vooral tekortkomingen aan mijn kant (of die van mijn medemens) waar de vervoerder verder niet veel aan kan doen.
  • Ik sta of veel te vroeg op het perron of ik kom net te laat waardoor ik m'n trein mis.
  • Ik ben sociaal niet zo sterk waardoor ik het niet fijn vind om zomaar naast iemand te gaan zitten, dus vaak kies ik voor een sta-plek.
  • Ik hou er niet van als vreemden in m'n persoonlijke bubbel komen (zie punt hierboven). Als ik wel als eerst zit dringen anderen meestal m'n persoonlijke bubbel binnen.
  • Mijn OV kaart heeft altijd net iets te weinig saldo waardoor ik hem weer moet opladen tot een bepaald bedrag waardoor er dus permanent een bedrag op m'n OV kaart staat dat ik niet kan spenderen.
  • Ik wordt schijtziek van mensen die zich gedragen alsof ze alleen op de wereld zijn
  • Ik houd er niet van om op een verplicht tijdstip ergens te moeten zijn of juist ergens weg te moeten gaan
Het hoeft dus allemaal niet eens financiële redenen te zijn waarom iemand eigen vervoer boven openbaar vervoer prefereert. Nogmaals; het ligt vooral aan mijzelf maar er zijn vast genoeg andere mensen die er precies zo over denken.

Door Vincent, vrijdag 4 mei 2018 17:05

Theo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:47:
[...]


De auto heb ik ook nodig voor mijn werk, dus de vaste lasten zijn er al. Die worden niet meer als ik er meer mee ga rijden. (Bovendien zijn afschrijving,verzekering en belasting samen nog geen 5 euro per dag)

Je hebt wel een goed punt over 'wat er mis kan gaan met het OV, en dat files niet mee zijn genomen. Dit is correct, ik heb immers ook niet de uitvallende treinen meegenomen :) Ik ga er voor beide vanuit dat de reis zonder externe vertraging verloopt. Dus geen files en geen uitvallende treinen. Enige factoren zijn wijzelf; we kunnen een minuut later vertrekken dan gepland of we hebben een minuutje meer nodig dan gepland om de juiste tram te vinden.
Ik ga er ook van uit dat er geen abnormale zaken gebeuren. Geen parkeerschade en geen zakkenrollers


[...]

Daarom auto!
Maar zo maak je geen eerlijke vergelijking. Bij de auto ga je uit van de best-case, bij het OV van de worst-case. Die "slechts" 5 euro afschrijving per dag telt wel op, zeker op dagen dat je auto werkloos staat. Dan kost OV je namelijk helemaal niets.

Ik wil niet zeggen dat ik vind dat OV goedkoop is hoor, integendeel, maar als je enkel positieve aannames maakt over één zaak en enkel negatieve over de andere kan je elk dilemma wel in jouw voordeel laten uitzien.

Door Tweakers user Vnze, vrijdag 4 mei 2018 17:07

Vincent schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:05:
[...]


Maar zo maak je geen eerlijke vergelijking. Bij de auto ga je uit van de best-case, bij het OV van de worst-case. Die "slechts" 5 euro afschrijving per dag telt wel op, zeker op dagen dat je auto werkloos staat. Dan kost OV je namelijk helemaal niets.
Even aanvullen: die 5 euro/dag geeft je dus om de 10 dagen één ritje naar Amsterdam. Laat je de bus weg en neem je de fiets voor de eerste verplaatsing is het nog wat minder. Valt nog mee lijkt me. Al zeker omdat je wel een glaasje mag drinken en je kan op de trein wel een boek lezen oid.

Verder kan je voor die éne keer dat je toch een ongeval/inbraak/... hebt wel erg veel OV ticketjes kopen natuurlijk.

Door Tweakers user hackerhater, vrijdag 4 mei 2018 19:57

Snuurtje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:52:
Mensen houden hier niet echt rekening met de 40% korting die je kan hebben als je wat vaker met het ov gaat. Zo'n kortingskaart kost maar 30 euro. Wanneer je wat vaker reist is het dus een stuk goedkoper dan wat hier nu berekend wordt. Incidenteel zeker niet.
Die 40% gaat alleen op buiten de spits ;)
Heel veel mensen die naar hun werk moeten reizen in de spits

Door Tweakers user Running_Cow, vrijdag 4 mei 2018 20:25

FF my 2 cents, en voornamelijk over dit:

====quote=====
De vrijheid en flexibiliteit die een auto je geven verslaan het OV domweg op ieder vlak, helemaal voor de prijs die je er hier voor betaalt (en de 'service' die je er voor krijgt, of je moet vier uur staan voor een prijs van 25 euro + echt tof vinden, dan krijg je precies wat je wil...)
===unquote====

Vele jaren ervaring met 100 km heen / 100 km terug met de auto. Wat een vrijheid, true

Nu ruim een jaar ervaring met 140 km heen / 140 km terug...met de trein, dalvrij abo.

======

In het weekend dagje uit: Kost niets extras
Boodschappen halen in andere stad? Niets extras

En ik heb nog nooit zoveel vrijheid gehad, dan misschien wel niet op de manier als hier wordt geschetst in dat ik per minuut kan bepalen weg te gaan, maar een volgende trein duurt ook nooit lang. Bij vertraging krijg ik geld toe. En door de kilometervergoeding van het werk word ik letterlijk slapend rijk in de trein.

Moet je in de auto eens proberen om 30 seconden weg te dommelen... In de auto probeer je immers niets anders dan van A naar B te reizen zonder daarbij onverhoopt te overlijden.

Succes met je auto. Lang leve de trein (en het OV) voor mij :-P

[Reactie gewijzigd op vrijdag 4 mei 2018 20:37]


Door aids-truck, zaterdag 5 mei 2018 08:29

Wenn Sie das Online-Formular ausfüllen, setzen Sie sich mit der Firma in Verbindung, die das Produkt nach Italien importiert. Wenn Sie versuchen, die Begriffe Collamask Apotheke online suchen, erhalten Sie keine Ergebnisse, weil nach einer gezielten Strategie des Import-Unternehmens, durch die Beseitigung weiterer Vermittler können Sie den Preis Aufladungen zu beseitigen, um die Möglichkeit, das Produkt für jedermann zu kaufen. <a href=http://www.gymnasium-marianum.de/archiv/newsarchiv/archiv2007b/news2007b_05.html>http://www.gymnasium-marianum.de/archiv/newsarchiv/archiv2007b/news2007b_05.html</a> Der volle therapeutische Kurs beträgt 20 Tage. Die Kursdauer kann in komplizierten Fällen verlängert werden. In jedem Fall sollte man zu der Annahme der Tropfen individuell angehen. Als Vorbeugungsmaßnahme empfehlen die Ärzte, den Körper gegen mögliche Infektion mit Würmern zweimal im Jahr zu reinigen — im Frühjahr und Herbst. Wirkungsprinzip des Medikamentes. Die wichtigste einzigartige Besonderheit des Medikaments ist seine sofortige Wirkung unmittelbar nach dem Eintritt in den Körper, wo es in seine Bestandteile, Vitamine und Mineralien auseinander fällt, die sofort anfangen, von den ersten Minuten positiv zu wirken.

Door Tweakers user Marzman, zaterdag 5 mei 2018 11:23

Ach ja de auto is ook niet alles (heb ik ook jaren gedaan). Je staat overal in de file, ik woon zelf in Belgie en in omgeving Antwerpen en Brussel is dat niet te doen. Bovendien moet ik dan nog een half uur lopen van de auto naar waar ik moet zijn tenzij ik ook nog veel geld ga betalen voor het parkeren.

Voordelen van het OV vind ik ook dat je nog wat anders kan doen dan naar de radio luisteren, bijvoorbeeld iets lezen, een serie kijken, of slapen en het wordt 100 procent vergoed voor woon/werk waarbij ik bij de auto (veel) geld moet bijleggen (ik kreeg enkele reis benzinekosten vergoed). Bovendien rijdt ik mijn auto dan tot de draad op in 4/5 jaar. Nu werk ik 4 van de 5 dagen thuis en kom ik een dag per week met het OV, dat is nog het beste eigenlijk. Werken van een plek waar je al bent en een keer in de week er naar toe gaan is ook nog wel leuk om bij te praten met de collega's.

Door Tweakers user Mad-Monkey, zaterdag 5 mei 2018 19:54

ik zie 1 simpel feit dat hier nauwelijks benoemd wordt en dat is het drama als je niet een intercity station hebt in je omgeving. ik moet een half uur de verkeerde kant uit rijden om bij een stoptrein te komen, dan 20 minuten om bij een intercity station te komen. kosten.... meer dan een taxi aangezien de meeste ritjes naar werk en fam allemaal 20 minuten totaal kosten

Door Tweakers user Pablo, maandag 14 mei 2018 10:42

sinds ik een rijbewijs heb gehaald (9 jaar geleden) probeer ik zo min mogelijk heot OV te gebruiken.
Zodra er weer OV bedrijven komen die echt "openbaar" zijn en niet opereren met een winst oogmerk ga ik het weer eens proberen....

Door Tweakers user Devin, maandag 28 mei 2018 11:11

Je plaatst wel een eenzijdig verhaal hoor. Op de lange termijn red jij het met je auto niet voor 6 cent per kilometer, dat is wel heel rooskleurig.

Persoonlijk ervaren wij (man, vrouw, 2 kids van 5 en 7) dat het OV juist veel prettiger werkt. Het is met name relaxed. We fietsen naar het station, maken veel gebruik van korting-acties waardoor we voor minder dan dertig euro de hele dag kunnen treinen (totaalprijs). De kinderen vinden het veel leuker, meer te bekijken, meer te doen voor ze, geen last van enige vorm van wagenziekte. Het maakt ze ook veel bewuster van de reis (wij hebben bijvoorbeeld in de trein geen scherm (telefoon/tablet) voor ze nodig, in de auto ontkomen we er haast niet aan)

Voor mijn werk ga ik ook altijd met de trein en de rest fiets ik met mijn vouwfiets: ideaal. Je bent lekker buiten, beweegt nog eens wat, je kan in de stad overal nog even iets regelen/halen. Bij ons gaan treinen ieder kwartier, dus ik heb geen last van "wachttijden". En er is koffie te regelen, gratis wifi.

Misschien moet je er als persoon wel een beetje relaxed instaan. Als je door enige stress tijd heel belangrijk vindt, dan red je het niet met de trein. Over de kosten ben ik het niet helemaal met je eens (en zeker niet voor het gros met duurdere auto's).

Persoonlijk ervaar ik juist dat reizen met de auto minder prettig is, door de files/opstoppingen maar ook omdat ik de hele tijd moet opletten. Toen ik met de trein ging ervaarde ik juist hoe relaxed dat eigenlijk is.

iedereen zijn voorkeur natuurlijk. Maar ik ben blij dat ik de auto vaker kan laten staan :)

Door Tweakers user Skyrunner, dinsdag 29 mei 2018 10:17

Ik zou willen dat ik de keuze had om het OV te nemen.

Omdat ik vaak voor werk op afgelegen bedrijfsterreinen zijn moet is dat dus geen optie en al was het dat, de brakke busverbinding vanuit het kleine dorp waar ik woon verknalt alles.

Files zijn ook niet alles, maar zolang de trein nog tot stilstand komt voor een blaadje op de rails denk ik dat het nog een lange weg heeft te gaan eer het OV zelfs maar goed genoemd mag worden in NL.

De autobestuurder wordt uitgemolken onder het mom van 'stimulans het OV te pakken', maar ondertussen horen we alleen maar dat het OV weer duurder wordt zonder enige verbetering van service. OV gratis maken en verbindingen verbeteren, dat is pas stimulans. Maarja, dat kost de schatkist teveel en daarmee is de cirkel rond.

OV kan wél werken. Ik heb in China gewoond en je pakt daar met het grootste gemak de metro overal naartoe, voor een schijntje. Geen gelul met OV chipkaarten en NFC-achtige pogingen, maar een kaart die al sinds 1997 vlekkeloos werkt en tegenwoordig veel meer de mobiel via bijv. WeChat (de Chinese tegenhanger van WhatsApp).

Het is voor mij onbegrijpelijk hoe we dat in modern NL nog steeds niet voor elkaar hebben.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 29 mei 2018 10:22]


Reageren is niet meer mogelijk